Angående den nya prinsessan.

Jag hade tänkt att inte lägga mig i kungafödseln över huvud taget då jag finner diskussionen rätt ointressant eftersom mitt intresse i kungahuset är näst intill obefintlig, men jag kan inte låta bli då jag läst vad som skrivits kring ämnet de senaste timmarna.

 

Ja. Barnet kommer bli ännu en utgift för landets skattebetalare. Vi kommer få betala för barnets leverne och onödiga uppgifter såsom resor och fritidssysslor. Vi kommer betala för barnets kläder, leksaker, körkort och dyra fritidsintressen.

Ja. Det är otroligt synd att en människa måste födas in i en värld där yttrandefriheten inte är en självklarhet och rätten att rösta inte kommer på tal. Den här flickan får leva i en oberoende ställning, oavsett vad hon tycker och vad hon önskar att påverka. Hennes demokratiska rättighet är obefintlig, såvida hon inte väljer att avsäga sig sin kungliga titel, vilket inte har hänt i Sverige sen Gustav V valde att abdikera i början av 1900-talet. (Om jag inte har helt fel)

Hon kommer växa upp under mediebevakning där hon inte ens kommer kunna gå till skolan en vanlig tisdag utan att någon kommer vända på huvudet. Alla vet vem hon är.

Det enda positiva som kan komma ur det är väl att hon kan ta det lugnt i dom pinsamma lär-känna-varandra övningarna som skolor envisas med att ha, det finns inte mycket att tillägga. Alla kan bara läsa Aftonbladet.

Nej. Jag skulle inte påstå att det är rätt att en människa precis som alla andra inte ska ha rätten till ett vanligt liv där hon kan välja vad hon vill göra med sin framtid. Det är redan utstakat för henne innan hon ens hunnit ta sitt första andetag.

 

Men den rätten har väl ingen som föds in i en monarki? Kronprinsessan Victoria har gått igenom samma sak. Man kan inte kräva att bara för att hon föddes med en titel, ska hennes rättighet att skaffa barn tas ifrån henne.

Jag tänker vara glad för hennes och Prins Daniels skull. Ett barn sägs vara en välsignelse, något jag inte tänker missunna ett lyckligt par, oavsett deras härkomst. Man kan bara hoppas att dom gör det bästa för sin dotter. Trotts de motiga förutsättningarna.

 

Sen att jag inte är vidare förtjust i monarki i övrigt, det är en helt annan femma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0